«Ο ΕΞΑΓΝΙΣΜΟΣ ΑΔΥΝΑΤΟΣ»

 ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΙΟΥΛΙΟΣ 1920. Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΜΗΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΙΩΝΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗ

 

            



 ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΩΝΤΑΣ ΤΣΙΓΚΑΣ 

 

ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ ΠΡΟΤΟΥ δολοφονηθεί ο Ί. Δραγούμης, είχε γράψει το κείμενο αυτό, που δημοσίευσε η «Καθημερινή», στις 29 Ιουλίου του 1920. Πρόκειται για το τελευταίο άρθρο της ζωής του Δραγούμη. Ένα άρθρο πάλι, το 1917, τον είχε στείλει στην εξορία. Αυτό όμως εδω μοιάζει να τον έχει στείλει στο θάνατο. Μ’ αυτήν του, την τελευταία, δημόσια παρέμβαση, ο Δραγούμης, προσπαθεί να χαμηλώσει την ένταση της παλλαϊκής φρενίτιδας γύρω από την ασφαλώς  θνησιγενή− «Συνθήκη των Σεβρών» ενώ καταθέτει με φανερή  πικρία (και όχι μόνον ρητορικά...) ερωτήματα προς τον θριαμβευτή Βενιζέλο. Φροντίζει μάλιστα να κάνει ένα χρονολογικό σημείωμα με τα έργα και τις ήμερες του «Εθνάρχη» από τη στιγμή που αυτός εμφανίζεται στην πολιτική  σκηνή της Ελλάδας,  στα 1910, μέχρι το 1920.

       Το άρθρο προκάλεσε ζωηρή εντύπωση και θύμωσε πολλούς. Αξίζει να σημειώσουμε πως, τις επόμενες μέρες, όταν ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος» δημοσίευσε ψήφισμα για τη δολοφονία του Δραγούμη, ιδρυτικού  και επί δέκα χρόνια ενεργότατου και κορυφαίου μέλους της εταιρίας, ο Δ. Π. Πετροκόκκινος, ταμίας του Ομίλου, στενός συνεργάτης-συνομιλητής και ένας από τους τρεις, μαζί με τον Δραγούμη, εμπνευστές της ίδρυσής του, υποβάλλει την παραίτησή του  εκφράζοντας «ιερή» αγανάκτηση. Στο κείμενο της παραίτησής του γράφει:  

Μοῦ εἶναι ἀδύνατο νὰ αἰσθάνωμαι συμπάθεια καὶ θαυμασμὸ γιὰ ἄνθρωπο ποὺ ἔγραφεν ὅτι ἡ 18η Νοεμβρίου [1916] εἶναι «εὐλογημένη» ἡμέρα καὶ ποὺ ἔγραφεν ἄρθρα σὰν ἐκεῖνο στὴν «Καθημερινὴ» τῆς 29 Ιουλίου [1920] «Ὁ ἐξαγνισμὸς ἀδύνατος»... 


 

Καθημερινή, 29 Ιουλίου 1920

 

 

Ο ΕΞΑΓΝΙΣΜΟΣ ΑΔΥΝΑΤΟΣ

 

κ. Βενιζέλος εχε μίαν μπνευσιν. Συνεχάρη δι τηλεγραφήματος τν στρατν κα νεθυμήθη τος ποθανόντας ες τν πόλεμον. Ες τ τηλεγράφημα ναφέρει μ κάποιαν αταρέσκειαν τν λλάδα τς ρτης κα Μελούνας ν ντιθέσει πρς τν λλάδα πο φθασεν ες τὰ πρόθυρα τς Κωνσταντινουπόλεως κα μέχρι κέντρου τς Μ. σίας, ναβιβασθεσα ες μεγάλην περιωπήν, πιστοποιουμένην π τν λόγον το γγλου Πρωθυπουργο. Καί, το θαύματος, μνημονεύει «τ θνικ νειρα» τόσων γενεν, κα βεβαιώνει τι τ «θνος σπανίως ζησεν ραιοτέρας μέρας τν σημερινν».

       Τί παθν παρέβη τν συνήθειάν του κ. Βενιζέλος, τν συνήθειαν το ν ποδίδ ες τν αυτόν του ,τι καλν γίνεται π δεκαετίας ες ατν τν τόπον; Τν νέπνευσεν ραγε παινος κα τ γκώμια το κ. Λόϋδ Τζώρτζ πρς τν λληνικν λαόν; σκέφθη τι α νίκαι το στρατο π κταετίας εχον νάγκην ξάρσεως δι ν τς ννοήσ λληνικός λαός; χι. πλς σκέφθη τι πρεπε ν ξαρθον α νίκαι το στρατο δι ν ντανακλάσουν ες ατν τν κ. Βενιζέλον.

        ,τι καλν γινε ες τν λλάδα π το 1910, τ ποδίδει, κατά κανόνα, ες τν αυτόν του, κα τν πειράζει κατάκαρδα σάκις τυχν ποδίδεται ες λλους, ες τομα ργασθέντα κα εδοκιμήσαντα ες τ σύνολον το λαο κα το στρατο, δίκαιος παινος τν θνικν πιτυχιν, προπαρασκευή των.

       λλ’ φο λα τ καλ σα γιναν ες τν τόπον ατν π τότε πο κυβερν τν λλάδα τ οκειοποιεται ατς πρς δίαν δόξαν κα κομματικν φελος, θ πρεπε κα λα τ κακ πο συνέβησαν ν νεγνώριζε τι ες ατν φείλονται, κα ν μολόγει τσ φλμα του κα τ νειδος.

      Θ το κανες δίκαιος ν νεγνώριζε τι γιναν π το 1910 πολλ ες τν τόπον ατόν, κα καλ κα κακά, κα τι ν συνετέλεσε κα ατς ες μερικ καλά, ξ λλου γινε ατιος τόσων κακν, στε ν σκεπάσ τ καλ ες σα συνέπραξε. νθυμίζει τν πόδα τς γελάδος, ποος μ μίαν κλωτσι ναποδογυρίζει τν κάδον μ τ γάλα πο τς ρμεξαν.

        Συχνά, πως δικαιολογήσ τν αυτόν του δι τ κακ πο διέπραξε, λέγει, ατς κα ο συνένοχοί του, τι « σκοπς γιάζει τ μέσα». λλ’ ταν τ μέσα ενε καταστροφ το σκοπο, ποος πλέον καθαγιασμς πομένει; Πο ενε πλέον σκοπς ταν τ μέσα τν νέτρεψαν; Κα πο δικαιολογία τν μέσων, τν ποίων ασθάνεται τν νάγκη το καθαγιασμο;
        Διότι,
λήθεια, ασθάνεται τν νάγκην το δίου ξαγνισμο κ. Βενιζέλος κα βενιζελισμός. δυναμία του ν προσελκύσ πλέον τν λαν πο τν νέδειξε κα τν ποον τόσον κακομεταχειρίσθη, τν ξαναγκάζει ν δικαιολογηθ πέναντί του. Τ δ βαθ ασθημα τς φειλομένης δικαιοσύνης, τ ποον κατέχει τν λληνικν λαόν, φέρει ες στενόχωρον θέσιν τν μαρτήσαντα νθρωπον κα τος παδούς του και τος ναγκάζει ν ασθανθον πέναντί του τν νάγκην τς δικαιολογίας κα το ξαγνισμο.

        Κάποιον νδυμα πρεπε ν ερ δι ν περιβάλ τν γυμνότητα τν κακν του προθέσεων γωπαθής νθρωπος, πεισματάρης, κδικητικός. Κα ερκε τν θνικν περιβολν ς τν πλέον κατάλληλον δι τν περίστασιν, νθρωπος ποος, λήθεια, περιέπαιζε κάθε θνικν νειρον κα ποδοπάτει τν θνικν παράδοσιν ς προγονοπληξίαν.
         Τ
ν καιρν πο ατς ρραδιούργει ες τν Κρήτην κατ το γεμόνος κα κατ τς νώσεως, τ δ Κράτος, μόλις συνερχόμενον π τν πόλεμον το 1897 πεδίδετο ες σύντονον κα δαπανηρν στρατιωτικν κα ναυτικν ναδιοργάνωσιν, εργάζοντο σιωπηλς κα πιμόνως λλοι νθρωποι π το 1903 ες τν Μακεδονίαν, π το 1906 ες τν Θράκην κα τν πειρον, π το 1908 ες τν Πόλιν κα ες λην τν τότε Τουρκίαν. ργασία ατη δι’ ατν το γνωστος, πως γνωστος το κα δύναμις το λληνισμο ες λην τν νατολήν, γνωστος κα γεωγραφία κα στορία κα θνολογία τν λληνικν χωρν. Τώρα δ που ναγκάσθη ν ναγνωρίσ τν ξίαν τν θνικν διεκδικήσεων, νεοφώτιστος ατς ψευδοεθνικιστής, νομίζει τι νεκάλυψε κάτι νέον, τ ποον κα τν κπλήττει, γνοε δ’ πιμόνως κάθε προηγούμενην νέργειαν, κάθε τίμιον κα ραον γνα πρς νωσιν τς φυλς, κάθε θυσίαν το θνους ες νδρας, μάρτυρας κα ρωας, κα κάθε σιωπηλν κοπιώδη ργασίαν γενεν λοκλήρων.

         ταν φθανεν ες τς θήνας, μετ τν πανάστασιν το 1909, δι ν κυβερνήσ τν λλάδα, κα ρχετο μ μόνα πολιτικά σχέδια, ς πρς μν τ σωτερικν πρόβλημα τν κδίωξιν το βασιλέως Γεωργίου, ς πρς δ τ ξωτερικν τν νωσιν τς Κρήτης μ τν λλάδα δι’ γκαταλείψεως τς Θεσσαλίας ες τος Τούρκους, λλοι, συνεχίζοντες παλαιοτέρας προσπαθείας ες τ πόδουλον θνος, ὀργάνωναν τς δυνάμεις τούτου κα προητοίμαζαν τν σύμπραξιν τν λλήνων μ τ λλα θνη τς νατολς. Λαβν γνσιν τν γενομένων, μυκτήρισεν ατ ς φαντασιοπληξίαν· κα ταν θέλησε ν κμεταλλευθ μέρος τς προγενεστέρας ργασίας, τν στρέβλωσε παρασυρθες π ξένας ντιλήψεις.

         ν τούτοις τ σημεριν εχάριστα θνικ γεγονότα, τ ποα νευ ατο θ σαν κόμη πλέον εχάριστα, κυοφορήθησαν π τν μακροχρόνιον, πίμοχθον κα συστηματικν προγενεστέραν προσπάθειαν τν καλειτέρων το θνους. Χωρς ατήν, τίποτε δν θ πετυγχάνετο οτε ες τ 1912 οτε τώρα. Τ θνολογικά δίκαια το λληνισμο δν τ νεκάλυψεν ατός, πρχαν ν ατς τ θεώρει χίμαιραν. ν δν τ νεγνώριζαν οι ξένοι, χοντες πρς τοτο συμφέρον, τώρα τ ναγνωρίζουν, χι χάρις ες ατόν, λλ διότι τ συμφέροντά των, κ λαθν τς Βουλγαρίας κα Τουρκίας, λλαξαν κατεύθυνσιν, λλ κα διότι, παρ’ λας τς μπεριαλιστικς βλέψεις τν μεγάλων, πεκράτησεν ς ρχ κατ τν Ερωπαϊκν πόλεμον ναγνώρισις τν θνικν δικαίων τν λαν. πρχαν μως πάντοτε τ θνικ δίκαια το λληνισμο, μολονότι ατς δν τ διέκρινε, πρχαν διότι τ γνώριζε κα τ σθάνετο βαθύτατα, στω κα ποσυνειδήτως νίοτε, τ θνος λόκληρον. π’ ατν δ στήριζαν τ νειρά των τόσαι γενεαί, ργασθεσαι κα πρς πραγμάτωσίν των.

         λλ πλν τν θνικν δικαίων πρχε κα στρατς κα στόλος, ργανωθέντες πρ ατο. Παρ’ λα δ σα διέπραξε δι ν διαλύσ τν ργάνωσίν των, μαζ μ τ Κράτος, κατ τ 1916 κα 1917, δν κατώρθωσε ν σβύσ τν στρατιωτικν παράδοσιν, τν δημιουργηθεσαν δι μακρς κα συνεχος προγενεστέρας προσπαθείας. χον μαζύ του τ δίκαιον, τ νειρα κα πολεμικς δυνάμεις, μ κατατριβείσας παρακαίρως, δν δύνατο ν μν χ κα πιτυχίας θνικς τ γωνιζόμενον θνος, καθ’ ν ραν κα ες ττηθέντα θνη νεγνωρίσθη νάγκη τς πολιτικς ποκαταστάσεως κα νωσις μ τος μαίμονας, λλ κα ες οδέτερα θνη πεδόθη θνολογικ δικαιοσύνη, ετε π συμφέρον τν μεγάλων ετε κα π τήν, στω κα μερικήν, στω κα πρόσκαιρον, ποταγν τούτων ες τ δόγμα το ατοκαθορισμο τν λαν.

        Πρέπει δ ν σημειωθ δ τι κα πάλιν δν ρκεσε πόλεμος Ερωπαϊκς δι ν ξασφαλίσ τς θνικς διεκδικήσεις τς λλάδος, κα χρειάσθη κστρατεία κατ τς Ρωσσίας δι ν ξιωθμεν ν πατήσωμεν τν πόδα ες τν Σμύρνην, κα κστρατεία ες τν Μικρν σίαν δι ν φυλάξωμεν τν Σμυρναϊκ περιοχήν, κα κστρατεία ες τν Θράκην δι ν τν καταλάβωμεν. Κα κόμη δν εξεύρομεν ν δν θ χρειασθον κα νέαι θυσίαι πως ξασφαλίσωμεν ριστικς τ ποκτηθέντα, τ ποα κα δν συμπληρώνουν τν κύκλον τν δικαίων ξιώσεων το θνους.

         Α κστρατεαι ατα κα ο πόλεμοι σημαίνουν θυσίας ες νδρας κα ες χρμα. πειδ δ συνέχισις ατν π’ πειρον θ ξαντλήσ τ θνος, νάγκη ν προσέξωμεν κα ν φεισθμεν τν δυνάμεών του.
Κάθε
μέρα πο περν προσθέτει νέα οικονομικά βάρη κα νέας θυσίας. Τ τι δν ξηντλήθημεν παρακαίρως δν σημαίνει τι πρέπει κα καλ ν ξαντληθμεν τώρα, διότι πειτα θ ασθανθμεν τς ποικίλας κα βαρείας συνεπείας τς νικηφόρου ξαντλήσεώς μας. Α θυσίαι μας π’ οδεν λόγ πιτρέπεται ν φθάσουν μέχρις ξαντλήσεως το θνους. λλ τοτο ενε λλο ζήτημα, τ ποον δν θ ξετάσω εδώ.

         κενο πο θέλω σήμερον ν επ ενε τι, ἐὰν κ. Βενιζέλος ποδίδ ες αυτν τς πιτυχίας το θνους, δι ν δικαιολογήσ τ σα κατ’ ατο διέπραξε κακ κα ν ξαγνισθ, δν κάμνει λλο παρ ν βρίζ ατ τ θνος, φο προηγουμένως τ ταλαιπώρησε ματαίως κα τ διρεσε κα τ κατετυράννησε. ν πάλιν σχυρίζεται τι τ κακν πο διέπραξε το ναγκαον δι ν πέλθ τ καλν πο πετεύχθη, δν λέγει τν ἀλήθειαν, διότι κανες δν βλαπτε τ συμφέροντα το θνους κα τν Συμμάχων, στω κα ἐὰν τήρει πί τινα χρόνον λλς οδετερότητα, ναμετροσα τς δυνάμεις της κα προσμένουσα τν κατάλληλον ραν.

         πέναντι τν θνικν πιτυχιν χομεν ς κακν ντίρρυπον, πρτον, θρασεαν πόπειραν πρς μείωσιν τς θνικς κυριαρχίας κα τς πολιτικς νεξαρτησίας  το Κράτους. λπίζω ν ποτύχ τελειωτικς λλ’ κίνδυνος δν παυσεν σως πάρχων. Δεύτερον, χομεν μπρός μας τ βάραθρον νς σωτερικο σπαραγμο, κα τίποτε δν σχύει δι ν δικαιολογήσ τν δημιουργν μφυλίων πολέμων δι τς τυραννίας το λαο. Τοτο ξηγε κα τν μ κδήλωσιν χαρς μιγος κ μέρους το λαο δι τς θνικς πιτυχίας, κα τν μ δολον συναίσθησιν τι σπανίως ζησεν ραιοτέρας μέρας τν σημερινν. Συνέχει κόμη τν ψυχήν του κάποια ανησυχία.

          πιπόλαιος παρατηρητής θ πήντα ες τατα τι δν πταίει κ. Βενιζέλος, λλ’ λαός, ποος φέθη ν τυραννηθ π να νθρωπον. λλ θ γνόει παρατηρητς τι τν δύναμιν πρς τυραννίαν το λαο τν ντλησεν π τος ξένους, κα μάλιστα π τος ξένους κριβς κείνους π τος ποίους περίμενεν λας τν ποστήριξιν τν διεκδικήσεών του, κα δν δύνατο πομένως ν ντιταχθ ες ατος κ φόβου μήπως βλαφθον τ θνικ δίκαια.

          Τί σκέπτεται κα τί λέγει κ. Βενιζέλος περ τούτων λων μς ενε διάφορον. Μς νδιαφέρει μόνον τι ὁ λληνικός λαός, κλόνητος ες τς πεποιθήσεις του, περηφανεύεται μν δι τς πιτυχίας το στρατο ποος ξλθε π τ σπλάχνα του, λλ περιμένει τν ραν τς δικαιοσύνης, κα χόμενος τς πολιτικς του λευθερίας, ξωτερικς κα σωτερικς, ποκρούει κάθε νδεχόμενην νίερον προσπάθειαν πρς μεταμόρφωσιν τς λλάδος ες κράτος ποτελς κατ τ πόδειγμα τς Πορτογαλλίας τς Περσίας, ες κράτος δουλεον ες τν τυραννίδα μις λιγαρχίας.

 

Ι. ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

 

 

 

 

Σχόλια

  1. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΛΑΧΕΑΣ23 Ιουλίου 2025 στις 9:19 π.μ.

    Συγκλονιστικό κείμενο. Τι πολιτική ανάλυση. Σε ευχαριστούμε Νώντα που το μοιράστηκες μαζί μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να τηρούνται οι κανόνες της πολιτικής σχολίων που ισχύουν. Σχόλια με υβριστικό, προσβλητικό ή παρόμοιο περιεχόμενο δεν γίνονται αποδεκτά και επομένως θα διαγράφονται.

Δημοφιλείς αναρτήσεις