«Τι του ήρθε να ξεσηκωθεί ενάντια σε κείνη τη Μεγαλοφυΐα;»

 

 

                                  Βάλιας Σεμερτζίδης, Ίων Δραγούμης (1937)

 

Ο ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ (1911-1983) ήταν σπουδαίος ζωγράφος με καταγωγή από τον Πόντο. Ήρθε σαν πρόσφυγας με την οικογένειά του στην Ελλάδα μετά την Καταστροφή. Ύστερα  από τις σπουδές του δίπλα στον Κ. Παρθένη, ξεδίπλωσε το ταλέντο του καταλείποντας σημαντικό έργο. Ανάμεσα στα έργα του υπάρχει και το πορτρέτο του Ίωνος Δραγούμη τον οποίο ο ζωγράφος ναι μεν δεν γνώρισε ζωντανό  όμως συνδέθηκε με τη σκέψη του μέσα από τυπωμένα του έργα που του χάρισε ο αδελφός του Ίωνος Φίλιππος, θερμός συμπαραστάτης και αρωγός στα  πρώτα βήματα του ζωγράφου.

Το πορτρέτο που φιλοτέχνησε ο Σεμερτζίδης, στα 1937, βασίζεται σε κάποιο φωτογραφικό πορτρέτο του Ίωνος Δραγούμη καμωμένο σε ατελιέ του Βερολίνου στα 1914. Το έργο δωρήθηκε πιθανότατα κατά τη δεκαετία του ’60 στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών από τον Φίλιππο Δραγούμη, ίσως τότε που από το Προεδρείο (Στίλπων Κυριακίδης-Α. Λέτσας) δίνονταν οι υποσχέσεις για έκδοση των Απάντων του αδελφού του που όμως ΠΟΤΕ δεν τηρήθηκαν. Έκτοτε το πορτρέτο ανήκει στη Συλλογή της Πινακοθήκης της ΕΜΣ αλλά παραμένει σε πολλούς άγνωστο.  

Από το Ημερολόγιο (1929-1939) του Βάλια Σεμερτζίδη με τη θαυμάσια εισαγωγή-επιμέλεια του καθηγητή Νίκου Χατζηνικολάου, Ομ. Καθηγητή της Ιστορίας της Τέχνης (ΜΙΕΤ, 2023), μεταφέρω το απόσπασμα (σελ. 754-755) από την έγγραφή Κυριακή 23.10.39, Νύχτα όπου περιγράφεται μια συζήτηση του ζωγράφου σε κάποιον περίπατο με τον συγγραφέα, ποιητή, τεχνοκριτικό και Διευθυντή τότε της Εθνικής Πινακοθήκης Ζαχαρία Παπαντωνίου. 

Οι δυο άντρες έχουν εδώ μια σύντομη ανταλλαγή απόψεων γύρω από τον Ίωνα Δραγούμη. Και η κατάληξη θα είναι η γνωστή επωδός (και αιωνία παρεξήγησις) πως ο ...«αλαζών» (!!!) Δραγούμης τόλμησε «να εναντιωθεί στον μεγαλοφυή Βενιζέλο» μην έχοντας αντιληφθεί –ίσως από …ζηλοφθονία– ότι «εκείνος πραγματοποιούσε όλα τα δικά του όνειρα του για τον Ελληνισμό». Ενδιαφέρον παραμένει το ότι, σε λιγότερα από είκοσι χρόνια από την ώρα που ο Δραγούμης δολοφονήθηκε, τόσα λίγα γνώριζαν σε βάθος για κείνον ακόμα κι εκείνοι που τον συμπαθούσαν και δήλωναν πως τον είχαν «καταλάβει»:

Δν θυμομαι πς γύρισε κουβέντα κα επα κάτι γι τν ωνα Δραγούμη. Και τότε ρχισε πιό νδιαφέρουσα συζήτηση πο χω κάνει μ τν Παπαντωνίου. Ἦταν μιὰ μιλία γεμάτη ζέση πο κρυβε μέσα της κάτι σν πολογία νς καλλιτέχνου πο νιωσε λύπη γι τ χαμ νς πίσης καλλιτέχνου κα σπουδαίου Έλληνος, κα πο φορμ στάθηκαν βέβαια ο παδο το Βενιζέλου, μ πως επε: «ταν λέμε βενιζελικοί, πρέπει ν ννοούμεθα. Τ καναν καθάρματα κα χι Βενιζέλος». Μίλησε μ γάπη γι τν ωνα, μ κα μ ρωτηματικά. Αφνης: «Πς σηκώθηκε νάντια στὸν Βενιζέλο φο ατς πραγματοποίησε κενο κριβς πο ζητοσε ατς στ ζωή του, τ Μεγάλη Ἰδέα, την Πόλη δηλαδή, κι κριβς τ στιγμ πο σηκωνόταν λληνικ σημαία στὴν Κωνσταντινούπολη, ατς δ ξεσηκώθηκε ἐνάντια. Τρομερό, φίλε μου. Τρομερό». «Τί θελε κα πέρασε μ τ ατοκίνητο κείνη τν μέρα πό κενο τ μέρος σὲ τέτοιες στιγμές ἀναμπουμπούλας; ων ταν γωιστής, ἀλαζών, ατ εναι τ μόνο κακ πο εχε, τ δουλει μως πο παιρνε στ χέρια του τν καμνε σωστ κα γερά, στὴ Μακεδονία, στὴν Πόλη, στν Πετρούπολη»,

Επα γ τότε: «Νομίζω πς κριβς ατς γωισμός του μποροσε κα στάθηκε φορμ ν στραφε νάντια στν Βενιζέλο, γιατ κενος πραγματοποιοσε κάτι πο τ γώ του θ θελε ν πραγματοποιήσει διος». Παπαντωνίου επε μέσως: «Ναί, ατ παρατήρησή σου χει βασιμότητα κα νομίζω πὼς μονάχα κε μπορε ν τ ποδώσει κανείς». λεγε πς ταν φίλοι, πώς συχν βρισκόντουσαν μαζί. «Ατς χρήσιμος νθρωπος, τί κρίμα! Τί το ρθε ν ξεσηκωθε νάντια σὲ κείνη τ Μεγαλοφυΐα, τ στιγμ ποὺ ἐκεῖνος ἔκαμνε κάτι ποὺ ἀκριβῶς στάθηκε παντοτινό ὄνειρο τοῦ Ἴωνα;».

 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να τηρούνται οι κανόνες της πολιτικής σχολίων που ισχύουν. Σχόλια με υβριστικό, προσβλητικό ή παρόμοιο περιεχόμενο δεν γίνονται αποδεκτά και επομένως θα διαγράφονται.

Δημοφιλείς αναρτήσεις